Mobilni telefoni dio su naše svakodnevice i jako je teško izbjeći njihov veliki utjecaj na nas. Koliko god se trudili, oni jesu i ostaju svuda oko nas te utječu na puno aspekata našeg života. Posebno velik utjecaj mobilni telefoni imaju na mlade koji su od samog svog rođenja navikli na ove uređaje kao sastavni dio svoga života.
Mladima i djeci danas teško je uopće zamisliti kako je to bilo živjeti bez mobitela, googlea, aplikacija i ostalih veselih pomagala. Iako su funkcije mobilnih telefona u početku bile alat za lakšu komunikaciju, širenje informacija ili učenje, danas je postao puno više od toga. Preporučeno vrijeme koje djeca trebaju provoditi na mobilnim uređajima varira prema dobi djeteta, osobnim potrebama i uvjetima svake obitelji. No, postoje smjernice koje nude opću predodžbu o razumnim ograničenjima.
Preporuke se često temelje na preporukama pedijatara, stručnjaka za mentalno zdravlje i drugih stručnjaka. Evo nekoliko smjernica:
- Djeca mlađa od 2 godine: Preporučuje se da djeca mlađa od 2 godine uopće ne koriste ekrane. U ovoj dobi djeca najbolje uče iz stvarnih interakcija, igre i komunikacije s roditeljima.
- Djeca od 2 do 5 godina: Ograničite ekran na 1 sat dnevno visokokvalitetnih, obrazovnih programa. Roditelji bi trebali aktivno sudjelovati, gledati sadržaj zajedno s djecom i razgovarati o onome što gledaju.
- Djeca od 6 godina i starija: Pravila se mogu prilagoditi prema individualnim potrebama i obiteljskim okolnostima, ali i dalje bi trebalo postojati ravnoteža između vremena provedenog na mobilnim uređajima i drugih aktivnosti. Preporučuje se odmjeravanje vremena provedenog pred ekranom s drugim zdravim aktivnostima poput vježbanja, čitanja i druženja.
Važno je napomenuti da je kvaliteta vremena provedenog na mobilnim uređajima važnija od same količine. Aktivnosti na mobilnim uređajima mogu biti edukativne i kreativne, ali i socijalne interakcije, igra na otvorenom i druge off-line aktivnosti imaju svoje jedinstvene vrijednosti za razvoj djeteta.
Roditelji također trebaju pratiti sadržaj koji djeca konzumiraju na mobilnim uređajima, postavljati granice i razgovarati s djecom o sigurnom i odgovornom korištenju tehnologije. Važno je prilagođavati pravila prema dobi, sazrijevanju i potrebama svakog djeteta, uzimajući u obzir individualne okolnosti obitelji.
Mala djeca u razvoju tek razvijaju svoj mozak i svoja osjetila. Razvijaju ih i grade na način da dobivaju informacije iz okoline te ih usvajaju, pamte, povezuju i uče. Tako se u njihovom mozgu gradi mreža poveznica između njihovih moždanih stanica koja pomaže rast i napredovanje. Podražaji koje dijete dobije s mobilnih telefona jednostavno nije dovoljno dobro kako bi dijete imalo redovan rast i razvoj svih svojih mogućnosti. Preučestalo izlaganje djeteta ekranima kao što su mobilni telefoni, ometa njegov/njezin kognitivni, emocionalni i socijalni razvoj. Za malu djecu, mobilni telefoni predstavljaju samo niz slika koje su šarene i zabavne, ali ih dijete ne može povezati u cjelinu i od toga napraviti poveznicu sa stvarnim životom.
Također, brza izmjena slika na ekranima dovode i do negativnih promjena u djetetovoj pažnji, jer se dijete naviknuto na brzu izmjenu slika, videa, zvukova i podražaja općenito, kasnije teško može priviknuti na ostale ne-virtualne podražaje.
Prema tome, ne dozvolite maloj djeci pristup mobilnim uređajima, koliko god oni bili njima zabavni, sigurno će im donijeti više štete nego koristi.